اختلال در ارگاسم چیست؟

اختلال در ارگاسم نوعی بیماری است و  هنگامی رخ می دهد که کسی در رسیدن به ارگاسم مشکل دارد. این مساله حتی در موارد تحریک جنسی نیز رخ می دهد. هنگامی که این وضعیت در زنان رخ می دهد، به عنوان اختلال عملکرد ارگاسم زنان شناخته می شود. مردان همچنین می توانند اختلال عملکرد ارگاسم را تجربه کنند، اما این بسیار کمتر مشاهده می شود.

ارگاسم احساس شدید آزادی در هنگام تحریک جنسی است. از نظر شدت، مدت و فراوانی می توانند متفاوت باشند. ارگاسم می تواند با تحریک جنسی کمی اتفاق بیفتد و گاهی هم تحریک بسیار بیشتری لازم است. بسیاری از زنان حتی پس از تحریک فراوان جنسی نیز در رسیدن به ارگاسم با دشواری روبرو هستند. مطالعات نشان می دهد اختلال عملکرد ارگاسم 11 تا 41 درصد زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

چه عواملی باعث اختلال عملکرد ارگاسم می شود؟

تعیین علت اصلی اختلال عملکرد ارگاسم ممکن است دشوار باشد. زنان ممکن است به دلیل عوامل جسمی، عاطفی یا روانی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند.

عوامل موثر در اختلال عملکرد ارگاسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سن بالا

شرایط پزشکی، مانند دیابت

سابقه جراحی های زنان، مانند برداشتن رحم

استفاده از داروهای خاص،

اعتقادات فرهنگی یا مذهبی

حیا

گناه در مورد لذت بردن از فعالیت جنسی

سابقه سواستفاده جنسی

شرایط بهداشت روانی، مانند افسردگی یا اضطراب

فشار

عزت نفس ضعیف

مسائل مربوط به روابط، مانند تعارضات حل نشده یا عدم اعتماد

گاهی اوقات، ترکیبی از این عوامل می تواند دستیابی به ارگاسم را دشوار کند. ناتوانی در ارگاسم می تواند به پریشانی منجر شود، که ممکن است دستیابی به ارگاسم را در آینده دشوارتر کند.

اختلال در ارگاسم

علائم اختلال عملکرد ارگاسم چیست؟

علامت اصلی اختلال عملکرد ارگاسم، عدم توانایی در رسیدن به اوج لذت جنسی است. علائم دیگر شامل ارگاسم نامطلوب و طولانی تر از حد معمول برای رسیدن به ارگاسم است. زنانی که دچار اختلال عملکرد ارگاسم هستند ممکن است در حین مقاربت جنسی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند.

چهار نوع اختلال عملکرد ارگاسم وجود دارد:

آنورگاسمیا اولیه: وضعیتی که در آن هرگز ارگاسم رخ نداده است.

آنورگاسمیا ثانویه: مشکل رسیدن به ارگاسم، حتی اگر قبلاً هم تجربه شده باشد.

آنورگاسمیا وضعیتی: شایع ترین نوع اختلال عملکرد ارگاسم است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که فقط در موقعیت های خاص، می توان به ارگاسم رسید.

آنورگاسمیا عمومی: ناتوانی در رسیدن به ارگاسم تحت هر شرایطی، حتی زمانی که بسیار تحریک شده اید و تحریک جنسی کافی است.

 

اختلال عملکرد ارگاسم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید اختلال عملکرد ارگاسم دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما قادر به تشخیص وضعیت شما و ارائه یک برنامه درمانی مناسب خواهد بود. کمک گرفتن از پزشک بهترین روش برای اطمینان از لذت کامل دوباره فعالیت جنسی است.

در هنگام ملاقات ، پزشک در مورد سابقه جنسی شما سوال و معاینه فیزیکی می کند. پاسخ ها و نتایج آزمایشات می تواند دلایل اصلی اختلال عملکرد ارگاسم را نشان دهد و می تواند به شناسایی سایر عوامل موثر در این وضعیت کمک کند.

اختلال در ارگاسم

اختلال عملکرد ارگاسم چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال عملکرد ارگاسم به علت بیماری بستگی دارد. مشاوره زوجین یکی دیگر از گزینه های درمانی است. در برخی موارد ، ممکن است از هورمون درمانی با استروژن استفاده شود.  برخی از محصولات بدون نسخه و مکمل های غذایی نیز ممکن است به زنان مبتلا به اختلال عملکرد ارگاسم کمک کنند. قبل از استفاده از هرگونه محصول یا دارو باید با پزشک مشورت کرد.

ناتوانی در ارگاسم می تواند ناامید کننده باشد و ممکن است بر روابط زوجین تأثیر بگذارد اما با درمان مناسب می توان به  ارگاسم رسید. بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی خود با اختلال عملکرد ارگاسم برخورد می کنند که با مشورت پزشک و راه های درمانی این مشکل برطرف می شود.