۷ راه ساده برای حفظ سلامت و جوانی واژن

تغییرات واژن بخشی طبیعی از فرایند پیری است. یک واژن در حال پیرشدن هنوز یک واژن سالم است، اما اگر شما می­خواهید کمک کنید تا با تاثیرات زمان مقابله کنید، می­توانید اقداماتی در جهت سلامت و جوانی واژن انجام دهید.

مانند باقی بدنتان، روند پیری شکل واژن شما را تغییر می‌دهد. با بالا رفتن سن، پوست واژن می‌­تواند شروع به نازک ­شدن کند، و عضلات کف لگنتان ممکن است کم‌­کم شل شوند. این می‌­تواند باعث شود که واژنتان کم­تر «سلامت و جوان» به نظر آید و خشک یا «شل» احساس شود. علاوه بر آن، اتفاقات تغییردهنده­ی بدن مانند پیش‌­یائسگی، یائسگی، بارداری و زایمان نیز شکل و احساس واژن را در گذر زمان تغییر می‌­­دهند.

 

تمرین کگل برای حفظ سلامت و جوانی واژن

عضلات کف لگن شما از مثانه، روده‌­ها و رحم‌تان پشتیبانی می‌­کنند. وقتی این عضلات را منقبض می‌کنید، ورودی واژنتان را تنگ می‌­کنید. این عضلات با بالا رفتن سن، بارداری و زایمان طبیعی می‌توانند کشیده‌ شده و ضعیف شوند. این می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و احساس شل بودن در واژن شود. تغییرات کف لگن می‌تواند باعث نشتی مثانه یا بی‌اختیاری ادرار شود، به‌خصوص اگر به‌خاطر بارداری و زایمان طبیعی صورت گرفته باشد.

تمرینات کگل برای سلامت و جوانی واژن | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

تمرینات کگل می‌تواند به تقویت عضلات کف لگن کمک کند. انجام منظم تمرینات کگل می‌تواند به بهبود جریان خون و محکم کردن عضلات اطراف واژن کمک کند.

با پزشک‌تان یا یک فیزیوتراپیست متخصص کف لگن صحبت کنید تا بدانید آیا کگل برای شما بی‌خطر است و چگونه باید به‌­درستی انجامش داد.

◀️ در همین زمینه بخوانید: همه چیز درباره تمرینات کگل + ویدئوی آموزشی

کِرِم­‌های واژینال و مرطوب­‌کننده‌­های واژن

با بالا رفتن سن، ممکن است تغییراتی در ظاهر فرج و واژنتان مشاهده کنید. کاهش میزان استروژن در پیش‌یائسگی و یائسگی می‌تواند بافت واژن را نازک کند و میزان تولید مایعات واژینال را کاهش داده و منجر به آتروفی واژن شود. همچنین خشکی واژن می‌تواند باعث آزردگی و درد، خصوصاً هنگام رابطه‌ی جنسی، شود.

مرطوب‌کننده‌های واژن از آنجا که بعضاً حاوی مواد شیمیایی و چیزهای دیگری هستند که می‌تواند باعث آزردگی واژن شود، معمولاً توصیه نمی‌شود. آتروفی واژن شدیدتر ممکن است نیاز به درمان‌های مبتنی بر استروژن داشته باشد، که می‌تواند جریان خون و رطوبت واژن را بهبود ببخشد.

پزشکتان می‌تواند برایتان کرم‌های استروژن واژن یا قرص‌های استروژن یا حلقه‌­هایی که وارد واژنتان می‌کنید (پساری) تجویز کند. داروهای غیرهورمونی مانند اسپمیفن، دارویی برای درمان دیسپارونی (دردآمیزش: درد هنگام رابطه جنسی)، نیز می‌تواند به درمان خشکی واژن کمک کند.

حفظ شادابی و جوانی واژن | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی زنان

از نظر جنسی فعال باشید

رابطه‌ی جنسی به خودی خود برای سلامتی و خوشی شما خوب است. داشتن رابطه می‌تواند به افزایش جریان خون به واژن کمک کند که ممکن است تاثیرات پیر شدن مانند خشک‌شدن و نازک‌شدن واژن را بهبود ببخشد.

کم شدن میزان استروژن در اثر یائسگی می­تواند خون‌رسانی به واژن را کاهش داده و منجر به خشکی و نازکی بافت‌های واژن شود. جریان خون بیش­تر به چاق شدن بافت واژن شما کمک کرده و لغزنده‌سازی طبیعی بیش­تری ایجاد می‌کند.

 

رابطه لغزنده‌سازی با جوانی واژن 

با بالا رفتن سن، در صورتی که دچار خشکی واژن شوید، رابطه‌ی جنسی می­تواند دردناک شود. لغزنده‌سازها (لوبریکانت‌­ها) می‌­توانند به افزایش دوباره مایعات واژینال ازدست‌­رفته کمک کرده و سکس را راحت­تر و لذت‌بخش­‌تر کنند.

سلامت و جوانی واژن | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

هنگامی که لغزنده‌­سازی طبیعی را از دست می­‌دهید، درد هنگام رابطه‌­ی جنسی، که با نام دیسپارونی شناخته می­شود، رایج است. زیرا این مایعات کمک می‌کنند که از ساییدگی در رابطه‌­ی جنسی دخولی جلوگیری شود. به­‌کاربردن لغزنده‌­سازهای بر پایه آب هنگام سکس به­‌جهت افزایش رطوبت توصیه می­‌شود. شما باید از استفاده از محصولات روغنی پرهیز کنید زیرا ماده لزج‌شان برای مدت طولانی‌­تری از سایر لغزنده‌سازها باقی می‌­ماند که ممکن است باعث ورود باکتری‌­ها شود و به عفونت بینجامد.

واژن‌تان را تنها با آب بشویید!

برای سالم نگه‌­داشتن واژنتان، از استفاده از صابون‌­های تجملی با رایحه گل و … برای شستشو پرهیز کنید و هرگز دوش واژینال انجام ندهید. استفاده از تمیزکننده‌های رایحه‌دار، شستشوهای واژینال و دوش‌های واژینال می­‌تواند باعث آزردگی بافت واژن در حال نازک و خشک‌­شدن شود. آنها ممکن است باعث برهم‌­خوردن تعادل فلور و پی‌­اچ واژن شوند، که می­‌تواند خطر عفونت‌های واژینال و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد.

واژن شما خودپاک­سازی می‌­کند، پس نیازی به وارد کردن صابون یا چیز دیگری به داخلش برای تمیزکردنش نیست. به‌جای آن، پزشکان توصیه می‌کنند از آب گرم برای شستن بیرون فرجتان استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید نیاز است از صابون استفاده کنید، بهترین کار استفاده از یک تمیزکننده لطیف و بدون رایحه فقط بر روی فرج است.

غربالگری‌های منظم جهت حفظ سلامت واژن

با بالا رفتن سن، شما بیشتر در معرض خطر برخی سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه‌ی رحم قرار می‌گیرید. مراجعه به متخصص زنان به‌صورت منظم برای معاینه‌های لگنی، آزمایش پا‌پ‌ اسمیر و آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند کمک کند تا از مشکلات احتمالی زودتر باخبر شوید.

جوانی واژن | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

سرطان دهانه­‌ی رحم، دهانه‌ی رحم شما را درگیر می‌کند، ناحیه‌ای که رحم و واژن شما را به‌هم متصل می‌کند، و در اکثر موارد توسط HPV ایجاد می‌شود. HPV ویروسی رایج است که هنگام رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود. بسیاری از مردم از داشتن این ویروس بی‌خبر هستند زیرا معمولاً علایم قابل‌توجهی ندارد. اما برخی سویه‌های HPV می‌توانند منجر به سرطان دهانه‌ی رحم شوند.

آزمایش پاپ اسمیر روتین می‌تواند سلول‌های پیش‌سرطانی را شناسایی کند و از وجود سرطان دهانه‌ی رحم قبل از آغازش مطلع‌مان کند. اگر بین ۳۰ تا ۶۵ سال سن دارید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند هر ۳ سال تست پاپ اسمیر و هر ۵ سال آزمایش HPV انجام بدهید.

 

برای حفظ جوانی و سلامت واژن‌تان آب بنوشید!

نوشیدن آب برای سلامتی شما عالی است. به هر حال، بدن شما از حدوداً ۶۰٪ آب تشکیل شده است. وقتی به میزان کافی آب نمی‌نوشید، پوست‌تان می‌تواند کم آب (دهیدراته) شود، که در این صورت خشک، گود افتاده و تیره به‌نظر می‌رسد. همین اتفاق می‌تواند برای پوست بیرون واژن شما نیز رخ دهد.

پُر آب (هیدراته) ماندن همچنین به بهبود جریان خون و در نتیجه سالم نگه­داشتن بافت واژن‌تان کمک می­کند. از آنجا که پیش‌یائسگی و یائسگی می‌توانند جریان خون به واژن‌تان را کاهش داده و باعث خشکی واژن شود، زیاد آب نوشیدن می‌تواند به کاهش آثار پیر شدن واژن کمک کند. کم‌­آبی (دهیدراسیون) همچنین می­‌تواند تولید مایعات واژینال را برای بدنتان سخت کرده و خشکی واژن را بدتر کند.

 

نتیجه‌گیری

تغییرات واژن بخشی طبیعی از فرایند پیری است. کارهایی وجود دارند که با انجامشان می­‌توانید با تاثیرات بالا رفتن سن مقابله کرده و واژن‌تان را سالم نگه­دارید. به‌­طور مثال، تمرینات کف لگن و غربالگری‌­های منظم می­‌توانند کمک کنند تا یک واژن در حال پیری سالم و راحت باقی بماند.

پیش‌­یائسگی و یائسگی می‌توانند باعث شوند واژنتان خشک و دردناک احساس شود. اگر درد یا ناراحتی روزانه احساس می‌کنید با متخصص اورولوژی زنان یا متخصص زنان صحبت کنید. او می‌­تواند کمک‌تان کند تا قدم بعدی برای بهبود سلامت واژنتان را پیدا کنید.