درمان‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

هیدراته ماندن، کلید اصلی دفع سنگ کلیه

نوشیدن مایعات زیاد بخش مهمی از دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های جدید است. مایعات نه تنها سموم را دفع می‌کنند، بلکه به حرکت سنگ‌ها و شن‌ها از طریق دستگاه ادراری هم کمک می‌کنند.

اگرچه ممکن است آب به تنهایی برای انجام این کار کافی باشد، اضافه کردن بعضی مایعات نوشیدنی هم خالی از فایده نیست. حتماً یک لیوان آب را بلافاصله بعد از خوردن هر داروی طعم‌دار بنوشید تا به حرکت مواد در بدن‌تان کمک کند.

دفع سنگ کلیه | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

قبل از شروع هر یک از داروهای خانگی ذکر شده در زیر با پزشک خود صحبت کنید. فقط آنها می‌توانند ارزیابی کنند که آیا درمان خانگی برای شما مناسب است یا می‌تواند منجر به عوارض اضافی شود.

اگر باردار و یا در دوران شیردهی هستید، از استفاده از هر دارویی خودداری کنید، چون پزشک‌تان باید عوارض جانبی آن را تعیین کند. حتی در مورد مصرف انواع آب میوه و دمنوش هم باید با پزشک خود مشورت و تعیین تکلیف کنید.

مثلا اگر لیتیوم، داروهای دیورتیک یا داروهای قلبی مثل دیگوکسین مصرف می‌کنید، نباید از گیاه دم اسب استفاده کنید.

گیاه دم اسب برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود چون این گیاه حاوی نیکوتین است، بخصوص اگر از چسب نیکوتین استفاده می‌کنید یا در تلاش برای ترک سیگاراید، نباید مصرف شود.

همچنین در صورت داشتن موارد زیر نباید عصاره دم اسب بنوشید:

  • اختلال مصرف الکل
  • دیابت
  • کمبود پتاسیم
  • کمبود تیامین

 

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید؟

اگر نتوانید در عرض ۶ هفته سنگ خود را دفع کنید یا علائم شدید زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

پزشک تعیین می‌کند که آیا به دارو یا هر روش درمانی دیگری برای کمک به دفع سنگ نیاز دارید یا خیر.

گیاه دم اسبی و دفع سنگ کلیه | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

کلام آخر

اگرچه ممکن است ناراحت کننده و دردناک باشد، اما امکان دفع خود به خودی سنگ کلیه هم وجود دارد.

وقتی سنگ کلیه‌تان دفع شد، می‌توانید آن را نگه دارید و برای آزمایش نزد پزشک‌تان ببرید، چون فقط او می‌تواند تعیین کند که سنگ‌تان از چه نوعی است و به شما یک برنامه پیشگیری هدفمند بدهد. برای جدا کردن سنگ‌ها، باید ادرار خود را با استفاده از صافی ادرار که از مطب پزشک تهیه می‌شوند صاف کنید.

ضمنا برای کاهش هر گونه دردی که ممکن است دچارش شوید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید، از جمله: استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن. اما درمان را تا دفع سنگ ادامه بدهید و مطلقا الکل ننوشید.

می‌توانید این داروها را به رژیم معمول خود اضافه کنید و پس از دفع سنگ همچنان به مصرف‌شان ادامه بدهید، چون ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ‌های بیشتر کمک کنند. قبل از مصرف داروها یا گیاهان دارویی حتما با پزشک خود صحبت کنید.

گیاهان دارویی از نظر کیفیت و خلوص درست تعیین نشده‌اند، بنابراین در مورد انتخاب‌ها و منابع خود برای خرید تحقیق کنید. تجزیه و تحلیل اخیر از ۲۷ مکمل مختلف ِسلامت کلیه، نشان داده که دو سوم آنها حاوی موادی هستند که هیچ تحقیقی روی‌شان انجام نشده است.