بوتاکس مثانه چگونه عمل می‌کند؟

تزریق بوتاکس فقط برای چین و چروک صورت نیست، بلکه می‌شود از آن برای کمک به موارد مربوط به مشکلات بی‌اختیاری مثانه هم استفاده کرد. بوتاکس مثانه یکی از گزینه‌های درمان بی‌اختیاری یا مثانه بیش فعال در افرادی است که با سایر گزینه‌ها درمان نشده‌اند.

بی‌اختیاری ادرار شایع است و می‌تواند به سلامت اجتماعی، جسمی یا روانی شما آسیب برساند. تقریباً ۱۷٪ از زنان و ۱۱-۳٪ از مردان در مقطعی از زندگی خود از بی‌اختیاری ادراری رنج می‌برند (بی‌اختیاری فوری به از دست دادن غیر عمدی ادرار ناشی از انقباض مثانه گفته می‌شود).

 

علائم مثانه بیش فعال

  • احساس میل ناگهانی و غیر قابل کنترل به ادرار کردن
  • از دست دادن غیرارادی ادرار (بی‌اختیاری) به محض احساس نیاز به ادرار کردن
  • دفع ادرار مکرر تا هشت بار در روز یا بیشتر
  • دفع ادرار دو یا چند بار در طول شب

درک این نکته مهم است که بی‌اختیاری فوری و مثانه بیش فعال ناشی از فعالیت بدنی یا حرکت نیست، مثل زمانی که سرفه، ورزش یا عطسه می‌کنید. این نوع بی‌اختیاری جزو انواع بی‌اختیاری استرسی طبقه‌بندی می‌شود. گاهی ممکن است بطور همزمان بی‌اختیاری استرسی و فوری را با هم داشته باشید.

تزریق بوتاکس به مثانه | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

تزریق بوتاکس

متخصص اورولوژی می‌تواند برای درمان بی‌اختیاری فوری یا مثانه بیش فعال، بوتاکس را به مثانه شما تزریق کند که به ماهیچه‌ها کمک می‌کند، زمانی که نیاز به ادرار کردن دارید، تا رسیدن به دستشویی، زمان بیشتری به شما بدهد. این تزریقات در کلینیک انجام می‌شود و اکثر بیماران تزریقات را به خوبی تحمل می‌کنند. خیلی از بیماران آن را با یک گرفتگی ِدورهء پریود مقایسه کرده‌اند.

خبر خوب این است که علائم خیلی از افراد به سرعت و در عرض چند روز تسکین می‌یابد. نتایج این درمان حدود شش ماه طول می‌کشد و می‌توانید تزریق‌های اضافی انجام دهید. یکی از عوارض جانبی احتمالی بوتاکس مثانه، احتباس ادرار است و انجام آن به مردانی که در معرض خطر یا سابقه بزرگی پروستات هستند توصیه نمی‌شود.

در حالی که با افزایش سن، بی‌اختیاری بیشتر شایع می‌شود، اما این بیماری بخش طبیعی پیری نیست. متأسفانه، خیلی از افراد برای مشاوره با تیم مراقبت‌های بهداشتی در مورد علائم خود بیش از حد دو‌ دل هستند. در حالیکه این گزینه درمانی و روش‌های مختلف دیگر می‌توانند تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی شما داشته باشند. پس در گفتگو با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود دریغ نکنید.

هنگام مشاوره برای تزریق بوتاکس، از ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه خود بخواهید تا متخصصی را به شما معرفی کند که در این نوع درمان‌ها تجربه کافی داشته باشد. چون در هر حال، برای جلوگیری از عوارض جانبی، تزریق باید کاملا دقیقاً انجام شود.