ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت دستگاه ادراری (UTI) می‌تواند دردناک و ناامید کننده باشد، به خصوص اگر مدام عود کند. در حالی که آنتی بیوتیک‌ها بطور کلی عفونت ادراری را ظرف چند روز از بین می‌برند، اقدامات ساده‌ای هم وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به آن انجام دهید.

برای خداحافظی با سوزش، تکرر ادرار و سایر علائم ناخوشایند، از همین امروز با این اقدامات دست بکار شوید:

مقدار زیادی آب بنوشید

این کار اغلب اوقات شما را تسکین می‌دهد. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از عفونت ادراری اینست که باکتری‌ها را قبل از جا خوش کردن، از مثانه و مجاری ادراری‌تان بیرون بریزید.

پیشگیری از عفونت مجاری ادراری | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

خود را از جلو به عقب پاک کنید

باکتری‌ها بیشتر در اطراف مقعد وجود دارند. پس اگر خود را از جلو به عقب پاک کنید، به خصوص بعد از اجابت مزاج، احتمال کمتری دارد که باکتری‌ها به مجرای ادرارتان برسند.

 

قبل از رابطه جنسی خود را بشویید

و بعد از شستشو حتما ادرار کنید. قبل از رابطه جنسی از آب و صابون استفاده کنید. این کار باکتری‌ها را از مجرای ادرار دور نگه می‌دارد و ادرار کردن بعد از آن، باکتری‌هایی را که وارد دستگاه ادراری شده، به بیرون منتقل می‌کند.

از محصولات زنانه به دلیل تحریک‌کنندگی دوری کنید

از دوش‌ها، اسپری‌های دئودورانت، پودرهای معطر و سایر محصولات زنانه دارای عطر یا مواد شیمیایی اجتناب کنید.

 

در کنترل بارداری خود تجدید نظر کنید

دیافراگم، اسپرم‌کش یا کاندوم آغشته به اسپرم‌کش می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد چون همگی می‌توانند در رشد باکتری‌ها نقش داشته باشند. اگر اغلب به عفونت ادراری مبتلا می‌شوید و یکی از این روش‌های کنترل بارداری را استفاده می‌کنید، برای رفع خشکی واژن از روان‌کننده‌های مبتنی بر آب و روش‌های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید و ببینید آیا کمک می‌کند یا خیر.

بعضی از پزشکان به زنانی که زیاد به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند توصیه می‌کنند که لباس زیر نخی بپوشند، به جای وان، از دوش استفاده کنند و از لباس‌های تنگی که باکتری‌ها را در نزدیکی مجرای ادرار به دام می‌اندازند اجتناب کنند. در حالی که انجام این کارها به اندازه کافی ساده است، هیچ کدام‌شان پشتوانه علمی ندارند.

با پزشک خود مشورت کنید

اگر اغلب به عفونت دستگاه ادراری یا UTI مبتلا می‌شوید، ممکن است پزشک از شما بخواهد:

  • در صورت بروز علائم، درمان آنتی بیوتیکی را خودتان شروع کنید
  • برای مدتی روزانه دوز کم آنتی بیوتیک مصرف کنید
  • بعد از رابطه جنسی یک دوز آنتی بیوتیک مصرف کنید

بعد از یائسگی، استروژن کمتری در بدن زنان وجود دارد که می‌تواند باعث خشکی واژن و آسیب پذیری دستگاه ادراری در برابر عفونت شود. یک کرم واژینال حاوی استروژن می‌تواند به متعادل کردن اسیدیته این ناحیه کمک کند و به باکتری‌های “خوب” اجازه رشد دوباره بدهد.

آب زغال اخته و مکمل‌های آن در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی

آب زغال اخته و مکمل‌های آن در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری

احتمالاً هیچ ضرری در امتحان این راه‌حل وجود ندارد، اما یک راه حل اثبات شده نیست.

در طول سال‌ها، خیلی از مطالعات بر روی ماده‌ای که در زغال اخته یافت می‌شود، متمرکز شده‌ که تصور می‌شود از چسبیدن باکتری‌ها به پوشش مجرای ادراری جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید مشخص کرده که فرمول عصاره کنسانتره زغال اخته + ویتامین C به پیشگیری و کاهش عفونت دستگاه ادراری ناشی از سوند، بدون عوارض جانبی و مقاومت مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها، کمک می‌کند.

نوشیدن آب زغال اخته یا مصرف قرص‌های آن معمولاً خوب است، بشرط اینکه همزمان از داروهای رقیق کننده خون، داروهای خاص کبد و یا آسپرین استفاده نکنید.

پروبیوتیک‌ها، به خصوص در یک کپسول واژینال، و نوعی قند میوه طبیعی (D-mannose) که می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید، ممکن است به جلوگیری از رشد باکتری‌های نامطلوب در دستگاه ادراری کمک کنند. در هر صورت این اطلاعات نیاز به مطالعه علمی بیشتری دارد.

قبل از اینکه زغال اخته یا هر مکمل دیگری را امتحان کنید باید با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مناسب را برای‌تان تعیین کند و به شما این اطمینان را بدهد که آنها مشکلات دیگری ایجاد نمی‌کنند.

 

منبع: WebMD