آیا سنگ کلیه ژنتیکی است؟

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی از مواد معدنی هستند که در داخل کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. کلیه‌ها مواد زائد و آب اضافی بدن را از خون خارج و به شکل ادرار دفع می‌کنند.

مواد زیادی همراه با ادرار از کلیه‌ها عبور می‌کنند، از جمله انواع مواد معدنی. وقتی این مواد معدنی به طور کامل از کلیه عبور نکنند یا به اندازه کافی حل نشوند، می‌توانند به توده‌های سختی به نام سنگ کلیه، تبدیل ‌شوند.

اما در اینجا، در مورد دلایل مختلف اینکه چرا سنگ کلیه ایجاد می‌شود و آیا عاملی ژنتیکی در آن دخیل است یا نه صحبت می‌کنیم:

 

نقش ژنتیک در ایجاد سنگ کلیه

افرادی که ویژگی‌ها و تمایلات خاصی را از خانواده خود به ارث می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. در اینجا چند نمونه از شرایط سلامتی وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد:

۱. هیپرکلسیوری

این وضعیت باعث تجمع بیش از حد کلسیم در ادرار و در نتیجه تشکیل سنگ در کلیه می‌شود. هیپرکلسیوری نادر است و از طریق ژنتیک منتقل می‌شود. بنابراین، فردی که یکی از والدین یا خویشاوندان نزدیکش مبتلا به هیپرکلسیوری است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن و ایجاد سنگ کلیه قرار دارد.

۲. هیپوسیتراتوری

این وضعیت می‌تواند باعث شود سیترات بسیار کمی از ادرار عبور کند که به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند، چون مقدار زیادی از تجمعات، به ویژه کلسیم را از بین می‌برد.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) یکی از راه‌های جلوگیری از کاهش بیش از حد سطح سیترات، نوشیدن بیشتر لیموناد است. اورولوژیست شما می‌تواند با توجه به وضعیت‌تان، توصیه‌های خاصی در این مورد به شما بدهد.

۳. سیستینوری

وضعیتی است که باعث می شود سیستین که یک اسید آمینه است بیش از حد در کلیه‌ها، حالب‌ها و یا مثانه ایجاد شود؛ سیستینوری باعث تجمع زیاد سیستئین و در نهایت تشکیل سنگ کلیه می شود.

سیستینوری یک بیماری نادر است که به صورت ژنتیکی منتقل می‌شود. این یک بیماری اتوزومال مغلوب است، به این معنی که فرد مبتلا به سیستینوری دو ژن جهش یافته با این نقص را بطور مساوی از والدین خود دریافت کرده است.

سنگ کلیه ژنتیکی | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

دلایل دیگر برای ایجاد سنگ کلیه

علاوه بر ژنتیک، دلایل مختلفی برای تشکیل سنگ کلیه وجود دارد که در زیر به بعضی از شایع‌ترین آنها اشاره شده است:

۱. رژیم غذایی

رژیم غذایی افراد می‌تواند بر احتمال ابتلا به سنگ کلیه تأثیر بگذارد. بعضی از غذاها شانس تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند چون حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی‌اند و استعداد ایجاد سنگ کلیه را دارند.

به عنوان مثال، غذاهایی مثل اسفناج، بلغور و ریواس غذاهایی با اگزالات بالا هستند که باعث چسبیدن کلسیم و اگزالات به همدیگر و تشکیل سنگ می‌شوند. سایر غذاهای مشکل ساز، غذاهایی هستند که سرشار از سدیم و پروتئین حیوانی هستند.

۲. کمبود مصرف آب

آب یک راه ضروری است که بدن از آن برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه استفاده می‌کند. به این ترتیب که محتوای آب موجود در ادرار، مواد معدنی را در خود حل و از ایجاد سنگ جلوگیری می‌کند. یعنی وقتی آب موجود در بدن خیلی کم باشد، مواد معدنی شانس بیشتری برای رسوب کردن در کلیه دارند.

۳. مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی مثل بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باعث ایجاد مشکلات مختلفی در سراسر سیستم گوارشی از جمله کلیه‌ها می‌شود. وقتی مصرف و خروج آب به دلیل این شرایط تحت تأثیر قرار بگیرد، می‌تواند بر نحوه انجام کار کلیه ها تأثیر بگذارد و در نهایت باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

 

تماس با متخصص اورولوژی

اگر سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارید، وقت آن است که با یک متخصص اورولوژی صحبت کنید تا مطمئن شوید که اقدامات احتیاطی مناسب را برای کاهش خطر ابتلا به آنها انجام می‌دهید. دکتر مهری مهراد با سالها تجربه در درمان انواع مسائل اورولوژی، به ویژه در مورد سلامت مردان، در سراسر ایام آماده پذیرش بیماران عزیز است.

برای تعیین وقت، همین امروز از طریق شماره‌های: ۰۲۱۲۲۰۳۵۵۷۳،  ۰۲۱۲۲۰۲۳۲۲۵ و ۰۲۱۲۲۰۳۸۶۸۰ با کلینیک اورولوژی مهراد تماس بگیرید. شما می‌توانید به تیم پزشکی ایشان اعتماد کنید تا به شما کمک کنند احساس خوبی داشته باشید و زودتر به سلامتی مطلوب برسید!