سرطان آلت تناسلی در مردان نادر است؛ اما اگر در معرض این خطر هستید، تشخیص زودهنگام آن خیلی مهم است. اطلاعات این نوشتار به شما کمک می‌کند تا مدت‌ها قبل از اینکه این تومور، تهدید کننده زندگی‌تان شود، شناسایی‌اش کنید.

 

آلت تناسلی در وضعیت طبیعی چگونه کار می‌کند

نقش اصلی آلت تناسلی مردان، دفع ادرار از بدن و انتقال اسپرم به داخل واژن زن است. ۳ لوله در داخل آلت تناسلی وجود دارد که یکی از آنها مجرای ادرار نام دارد. این مجرا توخالی است و ادرار را از مثانه هدایت و از طریق آلت تناسلی به خارج می‌برد. ۲ لوله دیگر که اجسام غاری ‌نام دارند، لوله‌های نرم و اسفنجی هستند و با خون پر می‌شوند تا آلت تناسلی را در حین نعوظ سفت کنند. این ۳ لوله توسط یک غلاف فیبری خیلی سخت به نام سپید‌پرده به هم پیچیده شده‌اند. در حین رابطه جنسی، سفتی آلت تناسلی باعث می‌شود که برای وارد شدن به واژن زن فشار کافی داشته باشد و بعد از آن، مجرای ادرار به عنوان کانالی برای حمل منی به داخل واژن عمل می‌کند.

 

علائم سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی هر چه زودتر تشخیص داده شود، بهتر است، چون در این صورت، شانس خوبی برای درمان موفقیت‌آمیز آن وجود دارد. اما اگر تشخیص به تعویق بیفتد، بیماری می‌تواند بدتر شود و درمان سرطان پیشرفته‌تر، ممکن است بدتر و با موفقیت‌ کمتری همراه باشد.

از آنجایی که هنگام ادرار، آلت تناسلی خود را می‌بینید و لمس می‌کنید، می‌توانید به موقع وجود این بیماری را تشخیص دهید. مردانی که ختنه نشده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند. اما هر مردی باید مراقب تغییرات غیرطبیعی آلت تناسلی‌اش باشد.

علائم سرطان آلت تناسلی | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست در تهران

اگر هر یک از موارد زیر را روی پوست ختنه‌گاه یا ساقه یا سر آلت تناسلی خود مشاهده کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • مشاهده پوست ضخیم‌تر یا تغییر رنگ ناحیه‌ای از آن
  • وجود یک توده روی آلت تناسلی
  • هر نوع زخم (و احتمالا همراه با خونریزی)
  • جوش قرمز و مخملی
  • برآمدگی‌های کوچک و پوسته‌دار
  • زائده‌های صاف و قهوه‌ای مایل به آبی
  • ترشحات بدبو (مایع) زیر پوست ختنه گاه
  • تورم

بیشتر این علائم ممکن است ناشی از یک عفونت باکتریایی یا قارچی یا حتی یک واکنش آلرژیک باشد که همگی به کمک پمادها و کرم‌های ضد باکتری یا ضد قارچ رفع می‌شوند. اما زائده‌هایی که برمی‌گردند یا زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند باید به عنوان سرطان در نظر گرفته شوند تا زمانی که ثابت شود که سرطانی نیستند.

متأسفانه سرطان آلت تناسلی اغلب نادیده گرفته می‌شود تا زمانی که کاملا پیشرفت می‌کند، چون بیماران تمایل ندارند یا خجالت می‌کشند در مورد اندام تناسلی خود صحبت کنند و یا ممکن است از درمان یا جراحی آلت تناسلی بترسند. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، مهم است که آنها را در اسرع وقت توسط یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی بررسی کنید.

علل سرطان آلت تناسلی

تصور می‌شود که تومورهای آلت تناسلی در اثر مایعات بدن که در پوست ختنه گاه گیر می‌کنند ایجاد می‌شوند. اگر آنها به طور معمول شسته و تمیز نشوند، می‌توانند اثرات سرطان‌زا داشته باشند. مردان مسن و افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند و شرایطی مانند ایدز هم می‌تواند منجر به این نوع سرطان شود.

علت احتمالی دیگر ممکن است ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. آنتی بادی‌های HPV-16 در خیلی از بیماران مبتلا به سرطان آلت تناسلی یافت شده و معلوم شده است HPV در سرطان دهانه رحم هم نقش دارد.

مردانی که با رعایت بهداشت اندام تناسلی خود را تمیز نگه می‌دارند و ختنه می‌شوند، بسیار کمتر به سرطان آلت تناسلی مبتلا می‌شوند.

 

تشخیص سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی با بیوپسی تشخیص داده می‌شود که نمونه کوچکی از بافت از آلت تناسلی خارج و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند. اگر سلول‌ها مثل سلول‌های سرطانی به نظر برسند، مطابق “مرحله” رشدشان دسته‌بندی می‌شوند (سیستم مرحله‌بندی TNM)؛ T مخفف تومور اصلی (اولیه) است و اینکه تا چه اندازه در آلت تناسلی یا اندام های مجاور رشد کرده است. N مخفف گسترش به غدد لنفاوی مجاور (گروه‌های سلول‌های سیستم ایمنی و هم اندازهء لوبیا) است. M نشان دهندهء گسترش (متاستاز) به اندام‌های دیگر است.

همچنین به سلول‌ها یک “نمره” داده می‌شود (اغلب از ۱ تا ۴) که نشان می‌دهد سلول‌ها چقدر غیر طبیعی به نظر می‌رسند. هر چه این عدد بیشتر باشد، یعنی سلول‌ها غیر طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. سرطان‌های درجه بالاتر نسبت به سرطان‌های درجه پایین‌تر تمایل به رشد و گسترش سریع‌تری دارند.

اگر پزشک شما معتقد باشد که سرطان به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته، آزمایش‌های دیگری انجام خواهد شد. بیوپسی غدد لنفاوی هم به تعیین مرحله و درجه سرطان کمک می‌کند. اگر تصور شود که سرطان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده، انجام آزمایش‌های تصویربرداری (مثل سی‌تی اسکن یا MRI) لازم می‌شود.

اگر آزمایشات، وجود سرطان را تایید کنند، مراقبت سریع و پیگیری منظم بسیار مهم خواهد بود.

درمان سرطان آلت تناسلی | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی در تهران

درمان سرطان آلت تناسلی

اگر سرطان آلت تناسلی زود تشخیص داده شود، می‌شود آن را با موفقیت و خطر کم درمان کرد. مثلا اگر تومور در بالای پوست باشد، ممکن است با کرم پوست درمان شود که عوارض جانبی کمی دارد. پرتوهای خارجی هم برای ضایعات کوچک درمان مناسبی است.

اگر ضایعه بزرگتر و هنوز به اندازه یک نخود باشد، ممکن است یک برش موضعی کوچک یا “جراحی موس” انجام شود  که در آن لایه‌های بافت غیرطبیعی آنقدر تراشیده می‌شود تا به بافت طبیعی برسد. با هر دوی این روش‌ها، آلت تناسلی همچنان باید طبیعی به نظر برسد و طبق معمول کار کند. اما پیگیری دقیق برای بررسی عود زودهنگام حیاتی است. در مورد ضایعات کوچک، احتمال گسترش سرطان به غدد لنفاوی وجود ندارد و به همین دلیل، اغلب نیازی به برداشتن غدد لنفاوی نیست.

در ضایعات بزرگتر، بافت بیشتری باید برداشته شود و جراح شما همچنین برداشتن یا تخلیه غدد لنفاوی در کشاله ران را در نظر می‌گیرد. ممکن است ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی مورد نیاز باشد. در مواردی که سرطان پیشرفته‌تر است، حتی ممکن است نیاز به برداشتن کل آلت تناسلی باشد.

تشخیص زودهنگام خیلی مهم است. چون نه تنها نتایج بهتری را تضمین می‌کند، بلکه گزینه‌های درمانی بیشتری برایش وجود دارد.

 

بعد از درمان سرطان آلت تناسلی

بعد از درمان، پزشکان باید شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشند. در طول ویزیت‌های بعدی، پزشک شما به دنبال علائم جدید سرطان خواهد بود و به شما در مدیریت عوارض جانبی درمان کمک میکند. تقریباً هر نوع درمان سرطان دارای عوارض جانبی است. بعضی از این عوارض ممکن است برای مدت کوتاهی دوام بیاورند و بعضی دیگر ممکن است تا پایان عمر ادامه داشته باشند.

تجربه شما بعد از درمان، بیشتر به مرحله زمانی که سرطان تشخیص داده شد بستگی دارد. زمانی که ضایعات زودهنگام پیدا شوند، درمان سرطان تقریباً قطعی است، چون با پیشرفت تومور، قطعیت درمان کم می‌شود. اگر سرطان در مراحل بعدی یافت شود، درمان ممکن است عوارض جانبی جراحی داشته باشد که مقابله با آن دشوار است. با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد هر مشکلی که متوجه می‌شوید و هر گونه سوال یا نگرانی که دارید صحبت کنید.

اطلاعات بیشتر درباره سرطان آلت تناسلی

سوالات متداول

– آیا سرطان آلت تناسلی مسری است و می‌شود آن را به دیگران منتقل کرد

تا همین اواخر تصور می‌شد که سرطان آلت تناسلی بیشتر به دلیل تحریکات شیمیایی ایجاد می‌شود. به همین دلیل هیچ نگرانی برای انتقال آن وجود نداشت. اما یافته‌های اخیر، ویروس HPV را با سرطان آلت تناسلی و دهانه رحم مرتبط می‌داند و به نظر می‌رسد موارد ابتلا به این سرطان‌ها، در همسران افراد مبتلا به این بیماری ِمقاربتی بیشتر باشد. بنابراین، در حالیکه سرطان آلت تناسلی قابل انتقال نیست، اگر شما یا همسرتان HPV دارید، باید در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و از هرگونه ضایعه این بیماری آگاه باشید. زنان باید اغلب معاینه دهانه رحم انجام دهند، چون از بین بردن یا به حداقل رساندن عفونت مهم است. همچنین مهم است که با اورولوژیست خود در مورد ارتباط HPV با سرطان آلت تناسلی صحبت کنید.

درباره سرطان آلت تناسلی | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست در تهران

– آیا عمل بر روی آلت تناسلی به این معنی است که نمی‌شود در حالت ایستاده ادرار کرد

اگر سرطان شما زود تشخیص داده شود، جراحی مورد نیاز نباید بر توانایی ایستادن شما در هنگام ادرار کردن تأثیر بگذارد. ولی جراحی‌های مورد نیاز برای سرطان پیشرفته‌تر ممکن است باعث شود هنگام ادرار کردن مجبور شوید بنشینید.

– آیا درمان سرطان آلت تناسلی بر توانایی رابطه جنسی تأثیر می گذارد

تشخیص زودهنگام که حداقل نیاز به جراحی‌ را دارد، نباید در رابطه جنسی طبیعی اختلال ایجاد کند؛ اگرچه ممکن است رویه‌های درمانی آن گسترده‌تر باشد.

– آیا برای جلوگیری از تومورهای آلت تناسلی، همه کودکان پسر باید بلافاصله بعد از تولد ختنه شوند

این سوال محل بحث بسیار است. مطالعات نشان می‌دهد که میزان بروز عفونت‌های دستگاه ادراری و سرطان آلت تناسلی در مردانی که ختنه شده‌اند کمتر است. والدین باید در مورد خطرات و مزایای ختنه با پزشک کودک خود صحبت کنند.

– اگر مردی بلافاصله بعد از تولد ختنه نشده باشد، آیا ختنه بعدی در نوجوانی یا جوانی از او در برابر سرطان آلت تناسلی محافظت می‌کند

ختنهء بلافاصله بعد از تولد، بهترین محافظت از ابتلا به سرطان آلت تناسلی است و ختنه بزرگسالان جوان، تقریباً اثر محافظتی مشابهی ندارد.

به عنوان مثال، سرطان آلت تناسلی در مردان یهودی خیلی نادر است که ختنه در بدو تولد برای آنها یک رسم پذیرفته شده است؛ اما در مردان مسلمان بیشتر دیده می‌شود که برای آنها رسم پذیرفته شده، ختنه در سن بلوغ است. به طور کلی، این سرطان در مردانی که ختنه نشده‌اند رایج‌تر است.

منبع: Urology Health