فهرست مطالب

آلت تناسلی و کیسه بیضه توسط پوست به هم متصل هستند. گاهی اوقات، این پوست بیش از حد به آلت تناسلی متصل می‌شود و ظاهری شبیه به تار عنکبوت یا پرده ایجاد می کند، به این عارضه آلت تناسلی پرده‌دار (Webbed Penis) گفته می‌شود. این مشکل در مردان نادر است، اما در برخی موارد در بدو تولد و بصورت مادرزادی وجود دارد.

آلت تناسلی پرده‌دار چیست؟

آلت تناسلی پرده‌دار عارضه‌ای است که پوست کیسه بیضه بیش از حد به آلت تناسلی چسبیده است. هنگامی که آلت تناسلی خود را از کیسه بیضه خود دور می کنید، ظاهری شبیه به پرده یا تار عنکبوت ایجاد می‌کند. آلت تناسلی پرده‌ای پنوسکروتال پرده‌ای (PSW) و یا فیوژن مادرزادی کیسه بیضه نیز گفته می شود.

آیا آلت تناسلی پرده‌دار مشکلی ایجاد می‌کند؟

در دوران کودکی، آلت تناسلی پرده‌دار معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما این عارضه می‌تواند در بزرگسالی باعث نعوظ دردناک شود و مقاربت جنسی را چالش برانگیز کند. بسیاری از افراد برای تسکین درد نعوظ و یا به دلایل زیبایی به دنبال درمان هستند.

آلت تناسلی پرده‌دار | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

آیا آلت تناسلی پرده‌دار نادر است؟

بله، پنوسکروتوم پرده‌دار نادر است. تحقیقات کمی در مورد شیوع آلت تناسلی پرده‌دار شده است، اما یک مطالعه روی ۵۹۰۰ نوزاد تازه متولد شده نشان داد که حدود ۴٪ نوزادان به این بیماری مبتلا بودند.

تفاوت بین آلت تناسلی مدفون و آلت تناسلی پرده‌دار چیست؟

هر دو عارضه، مشکل سلامت آلت تناسلی هستند. آلت مدفون زمانی است که پوست و چربی اضافی آلت تناسلی را پنهان می‌کند. گاهی اوقات، آلت تناسلی پرده‌دار می‌تواند باعث دفن شدن آلت شود. با این حال، همه آلت‌های دفن شده آلت تناسلی آلت تناسلی پرده‌دار نیستند.

 

علائم و علل آلت تناسلی پرده‌دار

چگونه بفهمم آلت تناسلی من پرده‌دار است؟

اگر نگران این هستید که ممکن است آلت تناسلی پرده‌دار دارید، می‌توانید:

  1. آلت تناسلی خود را به آرامی به سمت بالا بکشید.
  2. همزمان پوست کیسه بیضه را به آرامی به سمت زمین بکشید.
  3. اگر بین کیسه بیضه و آلت تناسلی بین کیسه بیضه و آلت تناسلی، پوستی می‌بینید، احتمالاً آلت تناسلی شما پرده‌دار است.
  4. مورد را با پزشک اورولوژیست متبحر پیگیری کنید.

برای اینکه مطمئن شوید آلت تناسلی پرده‌دار دارید یا نه، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید که می تواند تشخیص را تایید کرده و درمان را توصیه کند.

چه چیزی باعث ایجاد آلت تناسلی پرده‌دار می شود؟

دو نوع آلت تناسلی پرده‌دار وجود دارد:

  • آلت تناسلی پرده‌دار مادرزادی: بیشتر اوقات آلت تناسلی پرده‌دار در بدو تولد وجود دارد. محققان نمی‌دانند که چه چیزی باعث هم‌جوشی مادرزادی کیسه بیضه و آلت تناسلی می‌شود.
  • آلت تناسلی پرده‌دار اکتسابی: این نوع آلت تناسلی پس از تولد ایجاد می‌شود که معمولاً به دلیل ختنه نامناسب است که پوست بیش از حد را از بین می‌برد.

تشخیص و آزمایشات آلت تناسلی پرده‌دار

پزشک اورولوژیست می‌تواند آلت تناسلی پرده‌دار را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

مدیریت و درمان آلت تناسلی پرده‌دار

چگونه از شر آلت تناسلی پرده‌دار خلاص می شوید؟

جراحی روی کیسه بیضه شما (اسکروتوپلاستی) رایج‌ترین درمان برای آلت تناسلی پرده‌دار است. در طول جراحی، پزشک پوستی را که کیسه بیضه را به آلت تناسلی متصل می‌کند برش می‌دهد، سپس آن را با استفاده از بخیه در محل مناسب وصل می‌کند.

این روش یک زاویه طبیعی بین آلت تناسلی و کیسه بیضه ایجاد می‌کند. همچنین نعوظ‌های ناراحت کننده یا دردناک و هرگونه نگرانی زیبایی را از بین می‌برد. اگر مشکل آلت تناسلی پرده‌دار دارید اما این عارضه شما را اذیت نمی‌کند، نیازی به جراحی نیست.

آلت تناسلی پرده‌دار چیست؟ | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی

آیا روش درمان آلت تناسلی پرده‌دار اکتسابی مانند آلت تناسلی بافته‌ای مادرزادی است؟

بله، اسکروتوپلاستی درمان استانداردی برای موارد مادرزادی و اکتسابی آلت تناسلی پرده‌دار است.

بعد از جراحی اسکروتوپلاستی چقدر طول می کشد تا احساس بهتری داشته باشید؟

حداقل سه تا پنج روز بعد از جراحی اسکروتوپلاستی احساس ناراحتی یا درد خفیف خواهید کرد. چند هفته طول می‌کشد تا بیمار کاملا بهبود یابد. در طول این مدت، می توانید انتظار تورم و ناراحتی خفیف کیسه بیضه را داشته باشید. مراحل مراقبتی توصیهه شده پزشک را انجام دهید. برای کاهش حرکت‌ کردن بیش از حد، از یک لباس زیر حمایتی – مانند بیضه‌بند یا جُکسترَپ (Jockstrap) که ورزشکاران استفاده می‌کنند – استفاده کنید.

چه زمانی می توانم بعد از جراحی آلت تناسلی بافته شده فعالیت جنسی را از سر بگیرم؟

بهبودی و بهبودی کامل حدود شش هفته طول می‌کشد. در این مدت از رابطه جنسی خودداری کنید تا زخم به طور کامل بهبود یابد.

جلوگیری از آلت تناسلی پرده‌دار

شما نمی توانید از ایجاد آلت تناسلی پرده‌دار جلوگیری کنید زیرا در بدو تولد یا در اثر ختنه رخ می‌دهد.

اگر آلت تناسلی من پرده‌دار باشد چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

آلت تناسلی پرده‌دار ممکن است هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نکند، اما می‌تواند باعث ناراحتی و درد در هنگام نعوظ و رابطه جنسی شود. همچنین ممکن است از آلت‌تان ناراضی باشید.

 

آلت تناسلی پرده‌دار چیست؟ | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

سوالات متداول درباره آلت تناسلی پرده‌دار

❓آیا آلت تناسلی پرده‌دار بر اندازه آلت تناسلی تاثیر می گذارد؟

پرده روی اندازه آلت تناسلی یا رشد آلت تناسلی تأثیر نمی‌گذارد. اما وجود پرده‌ می‌تواند زاویه آلت تناسلی را کاهش دهد، به خصوص در هنگام نعوظ. این می تواند بر درک شما از اندازه آلت تناسلی تأثیر بگذارد.

❓در مورد آلت تناسلی پرده‌دار چه سوالاتی باید از پزشک خود بپرسم؟

از پزشک اورولوژیست خود هر گونه سوال یا نگرانی در مورد آلت تناسلی مردانه را بدون خجالت بپرسید، از جمله:

  • برای کاهش درد یا ناراحتی در نعوظ چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
  • از اسکروتوپلاستی چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟
  • عوارض درمان آلت تناسلی پرده‌دار چیست؟
  • برای روز عمل چه انتظاری باید داشته باشم؟
  • هر چند وقت یک بار باید معاینات بعدی را انجام دهم؟

❓چشم‌انداز درمان آلت تناسلی پرده‌دار چیست؟

برای کسانی که به دنبال درمان آلت تناسلی پرده‌دار هستند، چشم‌انداز و درمان‌های مناسبی وجود دارد. همان‌طور که گفته شد، اسکروتوپلاستی یک عمل رایج برای بسیاری از پزشکانی است که در زمینه بیماری‌های آلت تناسلی تخصص دارند. اکثر بیماران نتایج موفقی را از این عمل جراجی تجربه می‌کنند.

جمع‌بندی

آلت تناسلی پرده‌دار زمانی است که پوست کیسه بیضه شما در مکانی بالاتر از آنچه که باید، به آلت تناسلی شما متصل می‌شود. در این عارضه، آلت تناسلی در حالت نعوظ آن پوست را کشیده و باعث ایجاد سفتی یا حتی درد و ناراحتی می‌شود  که می تواند رابطه جنسی را چالش برانگیز یا ناخوشایند کند.

اسکروتوپلاستی یک جراحی رایج برای درمان آلت تناسلی پرده‌دار است. با پزشک اورولوژیست خود صحبت کنید تا ببینید آیا اسکروتوپلاستی برای درمان مشکل شما مناسب است یا خیر.

منبع: Cleveland Clinic