پزشکان چگونه عفونت دستگاه ادرار را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند؟

اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت مجاری ادراری داشته باشید، علائم خود را با پزشک در میان بگذارید و با آزمایش ادرار شروع کنید. ممکن است به آزمایش‌های دیگری هم نیاز داشته باشید. برای آزمایش ادرار، نمونه ادرار شما از نظر گلبول‌های سفید، خون و باکتری بررسی می‌شود.

کشت ادرار آزمایش دیگری است که می‌تواند نوع باکتری عامل عفونت را پیدا کند و به پزشک کمک می‌کند آنتی بیوتیک مورد نیازتان را انتخاب کند.

 

انواع عفونت دستگاه ادرار

دو نوع عفونت دستگاه ادرار وجود دارد: ساده و پیچیده.

  • عفونت‌های ساده دستگاه ادرار
    این نوع عفونت در افراد سالم با مجاری ادراری طبیعی اتفاق می‌افتد.
  • عفونت پیچیده دستگاه ادرار
    در افراد دارای دستگاه ادراری غیرطبیعی رخ می‌دهد یا زمانی که آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند باکتری‌های عامل عفونت را درمان کنند. افرادی که به عفونت دستگاه ادرار مبتلا می‌شوند معمولاً عفونت‌های پیچیده دارند.

کشت ادرار و تشخیص عفونت‌های ادراری | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

اگر عفونت ادراری پیچیده دارید، ممکن است پزشک شما را برای آزمایشات بیشتر به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد تا علت ابتلای شما به عفونت ادراری را مشخص کند. در این مورد، ممکن است آزمایشات زیر برای شما تجویز شود:

  • کشت ادرار و آزمایش ادرار
  • آزمایشات خون
  • اشعه ایکس، سی‌تی اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی برای نشان دادن دستگاه ادراری شما
  • سیستوسکوپی، که در آن پزشک یک ابزار بلند و نازک را در مجرای ادرار قرار می‌دهد تا داخل مثانه را بررسی کند.
  • پیلوگرام داخل وریدی که یک آزمایش اشعه ایکس با استفاده از رنگ است تا پزشک بتواند سیستم ادراری شما را بهتر ببیند. اکنون دیگر به ندرت این آزمایش انجام می‌شود.

اگر یک عفونت دستگاه ادرار ساده داشته باشید نیاز به این آزمایشات نیست.

اگر باردار هستید و عفونت ادراری دارید، قبل از ایجاد مشکلی در بارداری‌تان، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

 

راه‌های درمانی عفونت مجاری ادراری

باکتری‌ها باعث بیشتر عفونت‌های ادراری می‌شوند. اگر در مورد  شما هم تشخیص این باشد، پس باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

یک زن جوان با یک عفونت ساده مثانه ممکن است یک نسخه آنتی بیوتیک دریافت کند که فقط چند روز طول بکشد. ولی اگر علائم‌تان عود کند، ممکن است آزمایشات بیشتری برای رد سایر مشکلات لازم باشد.

بسته به علت عفونت و مدت زمانی که عفونت ادراری داشته‌اید، یا اگر عفونتی دارید که از بین نمی‌رود، ممکن است برای مدت طولانی‌تری آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر در مردان عامل عفونت در پروستات باشد، معمولاً باید هفته‌ها آنتی بیوتیک مصرف کنند. این مهم است که مطمئن شوید عفونت مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند.

شما باید تمام قرص‌های نسخه خود را مصرف کنید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید، حتی بعد از اینکه احساس بهتری پیدا کردید. اگر سوالی دارید، از پزشک خود بپرسید. همچنین باید مقدار زیادی آب بنوشید تا به شستشوی باکتری‌ها از سیستم ادراری کمک شود.

آنتی بیوتیک در درمان عفونت مجاری ادراری | دکتر مهری مهراد (اورولوژیست)

اگر بخاطر عفونت دستگاه ادرار خود درد دارید، بهتر است برای آن دارو مصرف و حتی از یک پد گرم کننده استفاده کنید. اگر علائم شما بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفت، ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید.

اگر هنگام ادرار درد مثانه دارید، ممکن است برای مهار تحریک مثانه و مجرای ادرار یک بی حس کننده مثانه لازم باشد. بسته به اینکه کدام داروی ضد درد مثانه را مصرف می‌کنید، ممکن است رنگ ادرار شما به قرمز مایل به نارنجی یا حتی آبی تغییر کند.

 

عمل جراحی برای درمان عفونت مجاری ادراری

در موارد وخیم‌تر، بعید نیست که به عمل جراحی نیاز داشته باشید، آن هم اگر عفونت دستگاه ادرار شما به دلیل یک مشکل آناتومیکی باشد. یا اگر علت انسدادی مثل سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات داشته باشید، نیاز به عمل جراحی برای‌تان ضروری می‌شود.

 

منبع: WebMD