نشست خبری دکتر مهری مهراد / ۶۵ درصد میانسالان دیابتی به مشکلات اورولوژی مبتلا هستند

 رئیس انجمن نورویولوژی ایران گفت: ۶۵ درصد میانسالان مبتلا به دیابت در کشور مشکلات اورولوژی دارند و اگر درمان به موقع انجام نشود، دچار ناتوانی های جسمی می شوند.

به گزارش ایرنا، دکتر مهری مهراد روز یکشنبه در یک نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت (۲۳ آبان) که در محل انجمن برگزار شد، افزود: دیابت و مسائل مربوط به سلامت اورولوژی ارتباط نزدیکی با هم دارند، دیابتی‌ها مستعد عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات مثانه و اختلال عملکرد جنسی هستند چون این بیماری به طور مستقیم بر جریان خون، اعصاب و عملکرد حسی بدن تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، مثانه، دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب وارد کند.

این اورولوژیست تاکیدکرد: اکنون کشورمان پیشرفت خوبی در درمان مشکلات اورولوژی دارد و آگاهی رسانی و افزایش دانش مردم در مورد رابطه دیابت و ایجاد عوارض آن در مثانه می تواند از ناتوانی جسمی بیماران جلوگیری ‌کند.

به گفته مهراد، عوامل سبک زندگی سالم می‌توانند به مراقبت از دیابت، مسائل مربوط به سلامت اورولوژی از جمله پیروی از رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم، ورزش کردن، مدیریت استرس، خواب کافی و سیگار نکشیدن کمک کند.

مُد شدن بی تحرک در جامعه ایرانی

این پزشک افزود: در جامعه امروزی ما بی تحرکی به نوعی «مُد» شده است در حالی که تحرک و پیاده روی تاثیر بسزایی در کنترل دیابت و مشکلات ناشی از آن از جمله اورولوژی دارد.

به گفته رئیس انجمن نورویولوژی، افرادی که بیماری دیابت دارند باید به موقع به متخصص مراجعه کنند و در صورت لزوم تحت معالجه و بررسی دقیق توسط یک اورولوژیست یا نورولوژیست قرار بگیرند تا بتوانند به موقع از ایجاد مثانه عصبی جلوگیری‌ کنند.

وی راه پیشگیری از تاثیر دیابت بر مثانه را چکاپ‌های منظم سیستم کلیه و مثانه توسط متخصص اورولوژی دانست و اظهار داشت: وقتی مشکلات فرد در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود سریع‌تر نیز بهبود خواهد یافت و دچار ناتوانی نمی شوند.

دکتر مهری مهراد تصریح کرد: بیماری دیابت تقریباً بسیاری از ارگان‌ها و اندام‌های بدن از جمله قلب و عروق، مغز، اعصاب، پوست، کلیه و مثانه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین توجه به این بیماری و درمان آن اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: مبتلایان به دیابت دچار شل شدن عضلات لگن و افتادگی مثانه می شوند و این عوارض در زنان شایع تر است و دچار بی اختیاری ادرار می شوند.

 

منبع: خبرگزاری مهر | خبرگزاری ایرنا | پایگاه خبرگزاری تجارت آوا | روزنامه اقتصاد پویا | پایگاه خبری صدای پول | پایگاه خبری صدای توسعه | پایگاه خبری دانا