آنچه باید درباره تکرر ادرار در زنان بدانیم (بخش دوم)

در بخش اول این نوشته به تعریف تکرر ادرار در زنان و همچنین عوامل تکرر ادرار در زنان پرداختیم . در بخش دوم علائم این مشکل را بررسی و راه های تشخیص و درمان آن را معرفی می کنیم.

 

نشانه‌های تکرر ادرار

علائم شما به دلیل  و علت های تکرر ادرار بستگی دارد.

 

علائم عفونت مجاری ادراری در تکرر ادرار

عفونت‌های مجاری ادراری در هر قسمتی از دستگاه ادراری رخ می‌دهند، اما معمولاً این عفونت در مثانه و مجرای ادرار رخ می‌دهد. علائم عفونت مجاری ادراری شامل این موارد است:

 

نشانه‌های مثانۀ بیش‌فعال در تکرر ادرار

تکرر ادرار نشانۀ اصلی بیش‌فعالی مثانه است. البته، شما نباید احساس مریض بودن داشته باشید یا در هنگام دفع ادرار، احساس درد داشته باشید. سایر علائم شامل موارد زیر است:

  • ناتوانی در نگه داشتن ادرار (ناتوانی در دیرتر ادرار کردن پس از به وجود آمدن حس دفع ادرار)
  • نشت ادرار
  • شب‌ادراری

تکرر ادرار

تشخیص و آزمایش برای تکرر ادرار

پزشک معالج شما برای مشخص نمودن علت تکرر ادرار شما اقدام به انجام آزمایشاتی خواهد نمود. پزشک از شما پرسش‌هایی مشابه پرسش‌های زیر خواهد پرسید:

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • چند بار در روز ادرار خود را دفع می‌کنید؟
  • چه نشانه‌های دیگری دارید؟
  • آیا تجربۀ نشت ادرار داشته‌اید؟ در چه مواقعی؟

به احتمال بسیار زیاد، پزشک شما برای بررسی وجود عفونت، خون یا سایر یافته‌های غیر معمول (مثل پروتئین و قند) از شما درخواست آزمایش نمونۀ ادرار خواهد نمود. همچنین، پزشک شما اقدام به معاینۀ شکم و لگن شما خواهد نمود. این معاینه احتمالاً شامل معاینۀ لگن و بررسی مجرای ادراری و واژن خواهد بود. سایر آزمایشات مفید شامل موارد زیر است:

  • اسکن مثانه: این آزمایش با سونوگرافی از مثانه پس از دفع ادرار انجام می‌شود (برای تعیین میزان ادرار باقی‌مانده در مثانه).
  • سیستوسکپی: پزشک با استفاده از ابزار مجهز به روشنایی، نسبت به بررسی سطح داخلی مثانه اقدام می‌کند و در صورت نیاز، از بافت مثانه نمونه‌برداری می‌کند.
  • آزمایش ادرار (آزمایش اورودینامیک): مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای بررسی نحوۀ کارکرد دستگاه ادرای است.

 

درمان تکرر ادرار

درمان تکرر ادرار به علت آن بستگی دارد. پزشک شما در ابتدا نسبت به درمان هر گونه بیماری اصلی (که عامل به وجود آمدن تکرر ادرار است) اقدام خواهد نمود. اگر عفونت عامل بیماری باشد، پزشک برای رهایی از عفونت، برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

داروهایی که اسپاسم عضلانی در مثانه را کنترل می‌کنند برای کاهش بی‌اختیاری ادرار یا عدم کنترل مثانه مفید هستند. این احتمال وجود دارد که پزشک برای به تاخیر انداختن دفع ادرار، انجام نرمش‌های لگنی (مثل کگلز، یا نرمش‌های بازآموزی مثانه) را به شما توصیه‌ کند.

تکرر ادرار

طب سوزنی در درمان تکرر ادرار

طب سوزنی یک نوع درمان سنتی کشور چین است و قرنهاست که برای درمان بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود. طب سوزنی برای درمان مشکلات ادراری مثل مثانۀ بیش‌فعال یا بی‌اختیاری ادراری رواج دارد.

در حال حاضر هیچ دادۀ قطعی دال بر این که طب سوزنی گزینۀ درمانی قابل اطمینانی برای درمان مشکلات ادراری است، وجود ندارد. اخیراً یک مطالعۀ مروری که به بررسی بازۀ گسترده‌ای از پژوهش‌های انجام شده بر طب سوزنی و بی‌اختیاری ادرار پرداخته است، قادر به اثبات اثربخشی آن نبوده است.

با توجه به اعلام نشریۀ پزشکی بریتانیایی ، یک مطالعۀ مروری بر طب سوزنی و مثانۀ بیش‌فعال در حال انجام است. این مطالعه به ارزیابی تاثیر طب سوزنی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی و مقایسه طب سوزنی با خودداری از درمان خواهد پرداخت.

 

پیشگیری از تکرر ادرار

شما می‌توانید برای کاهش احتمال ایجاد تکرر ادرار، چند اقدام پیشگیرانه انجام دهید. همچنین شما می‌توانید از مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها (که احتمال شب‌ادراری را افزایش می‌دهند) در شب خودداری کنید. برای مثال:

  • الکل
  • آب مرکبات
  • قهوه
  • چای
  • گوجه‌فرنگی و محصولات برپایۀ گوجه‌فرنگی
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی

یبوست نیز با وارد آوردن فشار بر مثانه قادر به ایجاد تکرر ادرار است، پس برای حفظ تعادل، مصرف فیبر را افزایش دهید. برای یادگیری نحوۀ صحیح اجرای نرمش‌های لگنی لگل، با پزشک خود صحبت کنید. این نرمش‌ها موجب تقویت کف لگن می‌شوند. همچنین، از پزشک خود در مورد فیزیوتراپی (که عضلات لگنی را هدف قرار می‌دهد) بپرسید. این مورد فراتر از نرمش‌های کگل است و به شکل گسترده‌ای موجب تقویت عضلاتی می‌شود که از مثانه و اندام‌های قرار گرفته در ناحیۀ لگن پشتیبانی می‌کنند.

کلام آخر

در صورت ظاهر شدن علائم تکرر ادرار، آگاهی از علت آن بسیار مهم است. برای تشخیص و درمان به روش صحیح، به پزشک خود مراجعه کنید.